7e reisbericht Balticum - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van amir koning - WaarBenJij.nu 7e reisbericht Balticum - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van amir koning - WaarBenJij.nu

7e reisbericht Balticum

Door: Amir

Blijf op de hoogte en volg amir

21 Juni 2016 | Litouwen, Kaunas

Beste allemaal,
Mijn 6e bericht beschreef mijn activiteiten tot en met 16 juni met overnachting in Ignalina.

Vrijdag 17 juni naar Moletai: Ontbijt in Litouwen is niet een lopend buffet, mar een keuze uit een ontbijtkaart, met pannenkoeken, eiergerechten en pap in verschillende uitvoeringen. Dat kost iets meer tijd, dus iets later op pad. Watermolen in Ginuciai uitgebreid bekeken. Niet uit mezelf begrepen hoe eenvoudig je een horizontale, in snelle waterstroom geplaatste peltonturbine kunt laten stoppen (een gesloten mantel er omheen laten zakken). Ik rijd globaal ZW, de wind is globaal ZO en er zit in het ZO een hoge donkere grijsblauw lucht. Rond 11hr rijd ik een half uur in de staart ervan met druppelregen, waarbij de straat volledig nat wordt, maar ik net wel/uiteindelijk niet in poncho ga. In Labanoras eten (11:45 na 46 km), waarbij het enige bijzondere (rabbit) er niet is. Jammer, maar de kwaliteit van de keuken is goed (niet standaard te ver doorgebakken), de bediening te jong en te onervaren, ze moeten alles vragen. Na 72 km om 14:15 in Moletai bij hotel, ze hebben het druk en willen me eigenlijk niet, maar na een groot bier en een ½ uur wachten kan ik toch blijven. Uiteindelijk 25 gr en vochtig, eindigend in een 2 hr durend onweer met stortregen vanaf 18:30. De volgende morgen blijkt dat ze voor 100 man al tafels gedekt hebben en verder aan voorbereiden zijn en het daarmee erg druk hebben.

Zaterdag 18 juni naar Vilnius: Het weer is weer eens heel anders: zeer stevige ZW-wind kracht 5 tegen. Dus hard werken, met de weg die continue op en neer gaat en vooral op de hogere stukken over relatief kaal terrein gaat, waardoor de wind niet gebroken wordt. Ruim 20 km vóór Vilnius kiest EuroVelo-route 11 ervoor een stuk naar het O af te buigen om daarna langs de rivier de Neris naar de stad te rijden. Dat doe ik ca 15 km niet, door het fietspad langs de A14 te volgen, om in de wijk Jeruzale een beeldentuin te bekijken. Halverwege bij een inkoopcentrum ga ik eten (chinees, 12:30 na 60 km). Na de beeldentuin lukt het me de EVroute11 langs de rivier terug te vinden (bij Verkiu rumai: manor met park en hoge uitzichtpositie op de rivier, eindigend in een seile trap omlaag, dus terug naar de ingang hiervan) en dan de eromheen gaande sterk dalende slechte asfaltweg volgen en dan steeds bij de rivier blijven. Het uitzicht is groen met soms hoge flats op hoge oevers er boven uit. Mijn GPS werkt niet neer ( het pijltje dat op de bewegende kaart vertelt hoever ik ben) en dat betekent dat ik niet meer weet waar ik ben, dus ik ga een paar bruggen te vroeg de rivier over en heb dan een poosje nodig om mbv de straatnaam te weten, dat ik nog een aantal bruggen verder moet. Het is 15 hr voordat ik de enorme pukkel met kasteelrestanten erboven op ontdek, die kenmerkt dat ik bij de oude binnenstad aangekomen ben. Om 15:30 bij het geboekte hotel (81 km met een gemiddelde van 15,7). Fiets verticaal in een opbergkast en na de gebruikelijke zaken, om ruim 16 hr gedurende 4 hr zwerven door de oude stad. Kaart echt nodig om mijn weg terug te vinden, vooral de kleinde straatjes laten mijn orientatie de mist ingaan. Met de funiculair (geen 2e kabine maar een tegengewicht) de pukkel van de burcht op ( en af). Veel toeristen, erg veel kerken, veel foto’s.

Zondag 19 juni 2e dag Vilnius: Laat op en om 10 hr op pad en om 14 hr terug in hotel om 2 hr bij te komen. Daarna nog eens 3 uur op pad. Het weer als gisteren alleen geen wind. Geprobeerd bij de VVV in het stadhuis en daarna ook nog bij het hoofdbureau van de VVV, informatie over omliggende gebieden te krijgen als voorbereiding op mijn wegvervolg. Opnieuw blijkt dat de VVV’s hier erg gericht zijn op het eigen gebied en weinig tot niet behulpzaam kunnen zijn bij de informatievoorbereiding van langzaam reizende personen die van tevoren een idee willen krijgen wat ze te wachten staat, zodat ze hun plannen zonodig kunnen aanpassen. Uiteindelijk gegeten op straat op de zondagse(?) lokale arts en crafts markt. Later blijkt de grote markt met zijn oude en nieuwe hallen (turgus) op zondag geheel gesloten te zijn. De enige statdspoort blijkt aan de binnenzijde een uitgebreide kapel te hebben, zodat de uitgaande reiziger om heil en voorspoed voor zijn reis kan bidden. Daarna een grote russ.orthodoxe kerk bezocht. Gelovige vrouwen doen voordat zij de kerk betreden een hoofddoekje om. Een vrouw die met over elkaar geslagen benen zit, wordt door een pope gecorrigeerd. Het moderne arts museum is een zeer groot gebouw met een fluxuskabinet en slechts 4 zeer grootschalige installaties )of de documentatie ervan) van een lokale groep kunstenaars die al sinds de jaren 80 (samen-)werken..

Maandag 20 juni 2016 naar Trakai en dan Kaisiadorys: hoge sluierbewolking, weinig wind, vochtig warm, in de loop van de middag geringe neerslag voorspeld. De gps doet het weer eens niet, maar ik kom goed de stad uit en daarna is de track goed te volgen. Om 10:45 ben ik na 33 km fietsen in Trakai, eerst fietsend langs de restanten van het 1e kasteel dat in oorsprong een schiereiland bezette. Dan fiets parkeren en lopend over bruggen naar het eiland kasteel. Dat is eigenlijk een kasteel in een kasteel. Zwaar gerestaureerd in de afgelopen 100 jaar, maar heel bijzonder. Je komt door een enorme poort een groot binnenplein op, waar tegen twee muren “barakken “ en verdedigingswerken zijn gebouwd. Aan de andere kant van dit grote plein een grote statietrap op, een poort (die met muren aangesloten is op de hoofdmuren van het voorkasteel) door, met een brug de droge gracht over, dan weer een poort door en dan sta je op een binnenplein met een hoge vierkante toren bovenop de poortconstructie, met rondgaande houten bruggen tegen 3 vd 4 wanden aan. Aan de rechter kant een groot hoog gebouw, waarin een troonzaal van 200 m2 en 5 m hoog, en daaronder resp daarboven iets kleinere vertrekken. Aan de linker kant in meerder lagen ook vertrekken maar niet zo groot. In de dikke muren van de hoge toren op het poortgebouw zit een heel smalle kleine wenteltrap, met een hek waardoor we niet hoger mogen. Alle vetrekken (ook in het voorkasteel) worden gebruikt als tentoonstellingsruimtes. Na 2 hr hier doorheen dwalen ga ik eerst maar eens rustig eten. Om 13:30 beslis ik dat ik niet hier in de buurt een slaapplek wil zoeken, maar een behoorlijk eind in de richting van Kaunas, het is lekker fietsweer, de weinige wind die er is, is mee. Ik geloof de voorspelling niet dat het van Trakai nog maar 80 km naar Kaunas zou zijn. Dus na 3 hr extra fietsen (wel enig gedruppel maar geen nattigheid) heb ik 57 km verder in Kaisiadorys eerst een gesloten hotel gevonden en daarna een restaurant die een 3tal motelachtige kamers heeft. Onderweg kom ik langs Elektrenai, van het dorp zie ik niets, maar het is een enorm complex van elektrische centrales (atoomkracht?) met bijbehorende elektr verdeelstations en een veeltal hoogspanningsleidingen en met 2 reusachtig hoge schoorstenen, geen koeltorens maar wel heel veel meren en water op verschillende hoogtes (vloeivelden?).
Dinsdag 21 juni 2016 naar Kaunas: Het heeft vannacht heftig geregend, dus regenachtige luchten en ZW –wind. Uiteindelijk niet meer dan een ½ uur in poncho vanwege te sterke miezer. Niet echt warm (18 gr), maar in de loop van de middag toch 20 gr. Bij het dorp Pravieniskes II met meerdere forse gevangenissen en daaromheen wat flats, raak ik in de war omdat mijn gps niet werkt en ik niet in de gaten heb dat ik de gravelweg door het bos moet nemen ipv het asfalt te volgen totdat ik meerder keren vastloop. Vragen geeft uiteindelijk het goede antwoord. In het bos kies ik ergens links, terwijl ik achteraf de rechterkant had moeten hebben. Hetgeen tot nodige vertragingen leidt: ga ik verder of ga ik terug? Waar ben ik eigenlijk etc. Uiteindelijk helpt de straatnaam Gojaus g. en aan de spoorlijn het bord Karciupis me vast stellen waar ik ben en moet ik “gewoon” verder gaan tot in Neveronys. Daarna is het nog 15 km door industriedorpen, voorsteden en buitenwijken voordat ik echt in de stad zelf ben en dan langs de rivier doorfiets tot de oude binnenstad, die strategisch als kaap op de punt ligt waar 2 brede rivieren samenvloeien. Geplande hotel na vragen (het blijkt achter het pand te liggen waar ik vraag waar het is) gevonden (12:30 60 km met een gemiddelde van 17,5). ‘s Middags wandeling door de oude stad en later een fietstocht door de nieuwe binnenstad met een mooie, lange, brede, centrale voetgangers-allee, waarin ook een fietspad. Sfeervol, iha panden van 3 max 4 etages en geen moderne troep ertussen. Met een behoorlijk oude funiculair omhoog (fiets mag gratis mee) om tegen een idioot modern kerkgebouw aan te lopen (veel foto’s). Ik heb mijn telefoon helemaal zijn energie laten opgebruiken, zodat hij van scratch af aan opnieuw moest starten: toen deed de gps het weer.
Tot een volgende bericht maar weer met de vriendelijke groeten van AmirKoning

  • 21 Juni 2016 - 23:27

    Loes Wolsing:


    De eerste twee verslagen gelezen,meer kwam niet door ,tot vandaag .Ik moet ze allemaal nog lezen,je beschrijft de reis uit gebreid.Afgelopen maandag voor het laatst gebridged voor de vakantie ,a.s maandag te veel afzeggingen.
    Een keer gespeeld met Hermien,ging goed .2 de plaats,een keer met Lies ,ook goed,3 de plaats,en gisteren met Gretha ,die biedt vreemd en waren wij 6 de.Het regende gisteren de hele dag,bij thuiskomst moest ik mij helemaal verkleden,was drijf nat.
    Ik hoop dat je reis voorspoedig verloopt en dat je op tijd bent voor de terug reis.
    Vriendelijke groet Loes Wolsing

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

amir

gepensioneerde lange afstandfietser, fanatiek bridger en verouderde techneut.

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 6521

Voorgaande reizen:

02 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

18 Mei 2016 - 06 Juli 2016

baltische staten

Landen bezocht: