8e reisbericht Balticum - Reisverslag uit Malbork, Polen van amir koning - WaarBenJij.nu 8e reisbericht Balticum - Reisverslag uit Malbork, Polen van amir koning - WaarBenJij.nu

8e reisbericht Balticum

Door: Amir

Blijf op de hoogte en volg amir

28 Juni 2016 | Polen, Malbork

Beste allemaal,
Mijn 7e bericht beschreef mijn activiteiten tot en met 21 juni met overnachting in Kaunas.

Woensdag 22 juni naar Vilkaviskis: Wolken met blauw, lekker fietsweer, wind ZW 2-3 tegen. Deze plaats heb ik uitgezocht omdat er een hotel is, omdat voor de vogende etappe naar Goldap in Polen een zelfde uitgangspositie heeft als Kalvaria (kleine grensovergang vlak bij 3landenpunt Litouwen, Polen, Rusland), maar nu over rustige wegen gaat en de autoweg A5 perfect omzeilt. Dus bij de oude stad de brug over, linksaf en klimmen (de foeniculair gaat pas om 10 in bedrijf). Daarna ca 8km een kaarsrechte 4bans stadautoweg volgen en dan bij het 1e stoplicht na de flauwe bocht naar links gewoon rechtsaf gaan. Ook al staat er helemaal geen indciatie bij, later blijkt het goed te zijn. Fietsen maar, via Pazerai, Kazly Ruda,Antanavas, Pilviskiai kom ik om 12:45 na 73 km bij het hotel aan. Het land is weer eens vrij vlak, hooguit een paar m op en neer, maar wel open en grootschalig. Na gegeten te hebben ontdek ik bij de naastliggende VVV een jong Tsjechisch stel, die uit Praag zijn komen fietsen. Ik krijg hun kaart van NoordPolen, daar ben ik erg blij mee, want daarover had ik nog helemaal geen detailinformatie.
Donderdag 23 juni naar Goldap Polen: Warm, zonnig. Tot aan de grens is het wat verder dan ik gedacht had en het open land begint weer vrij hard te golven (weg gaat hard op en neer). Bij het laatste dorp plotseling een onverwachte afslag richting Polen, dan plotseling een wegdekwijzing en ca 2 km door niemandsland. Dan een eenvoudig Pools bordje en wordt de wegstructuur een veel smallere landweg, die vervolgens meerdere keren heel hard op en neer gaat met waarschuwingsbordjes van 9 %. Het land ziet er nders uit, de bebouwing is kleinschaliger, ik vind het meer boers. Om 11:15 ben ik na 39 km in het eerste Poolse plaatsje Wizajny en om 12:45 bij het hotel waar ik wilde eten tegenover een hoog en groot spoorweg viaduct, waarvan een plaatje op mijn Poolse kaart staat. Het hotel blijkt dicht, maar even later ontdek ik dat de lokael tijd een uur eerder is en op de deur hing een bordje met 12 hr. Dus even later komen de mensen aan en ik verontschuldig me dat ik aan allerlei deuren heb gerukt omdat ik zou graag daar wou eten. Dat kan dus gewoon. De rekening is in Zloty, maar ik heb alleen € Dat is ook goed. Om 13 hr (nieuwe tijd) ga ik weer op pad. Het is warm (28 gr) en in de zon voelt dat echt meer. Dus het gaat niet meer zo vlot: tussentijds af en toe in de schaduw afkoelen. Om 15:30 in het hotel in Goldap. Ze kennen alleen maar Zloty’s. Daar was ik mentaal niet op voorbereid, dus ik heb wat discussies: bij het hotel, de VVV en de bank. Het argument dat de Britten wel in de Euro zitten, maar gewoon hun pond hebben, helpt me over mijn mentale brug: dus Zloty’s pinnen.

Vrijdag 24 juni naar Ketrzyn: Vroeg wakker (vanwege het tijdsverschil ?) en omdat de komende 3 dagen zeer heet (>30 gr) worden, dus ook maar vroeg op pad en dan is het al 23 gr. Ik volg de groene route voor het eerst en na een km of 5 blijkt die echt over een oude spoorlijn te gaan. Dat is mooi, want een rustig tracé zonder sterke stijgingen en dalingen. Ik had het idee om na 26 km af te slaan en in Gizycko te overnachten, omdat de aanbevolen route naar Ketzryn en langs de Wolfsschanze volgens mij met deze warmte niet in 1 dag te doen was. Maar nu kan ik over deze ‘makkelijke’ route snel in Wegorzewo komen, daar pauzeren/ eten en dan 30 km over goed verharde wegen naar de Wolfsschanze rijden en daar overnachten. Aldus gedaan: na 50 km om 10:45 in Wegorzewo 2*koffie en dan soep, om 11:30 verder, na 7 km afslag naar Radzieje, mooie weg met plots in het bos allerlei bunkers (hier zat het opperbevel van het leger), dan 3,5 km kopfsteinpflaster ( kinderhoofdjes zijn mooi regelmatig en liggen redelijk vlak, maar dit is veel erger en erlangs is geen rustige zandstrook oid), dan een geasfalteerde weg die door allerlei reparaties geen enkel vlak stukje meer kent ( dat is dus ook minder fijn), maar uiteindelijk om 13:15 na 82 km bij de Wolfsschanze.
Tussen allerlei meren, in een bos van 8 km2 met in 3 richtingen spoorverbindingen heeft ‘Organisation Todt’ voor Hitler over een oppervlak van 2,5 km2 circa 100 bouwsels neergezet, waarmede een commandocentrale voor de oorlog tegen de Sowjetunie gerealiseerd werd. Overigens met een vliegveld en een reserve vliegveld en een reservespoor voor de pantsertrein van Hitler. Voor o.a. Hitler, Borman, Göring, Keitel, de Nachrichtendienst zijn enorme kolossen in beton gerealiseerd die tegen bommenwerperaanvallen bescherming zouden moeten kunnen bieden (tot 7 m dik gewapend beton). Maar de normale bouwsels betroffen vnl verspreid staande houten barakken, die later van zware, platte betonnen daken en gemetselde of betonnen wanden werden voorzien. Van juni 19 41 tm nov 1944 heeft Hitler hier 800 dagen doorgebracht en meerder gasten (staatshoofden van bevriende naties) ontvangen. Ook de aanslag door Stauffenberg cs in juli 1944 heeft hier plaatsgevonden. In jan 1945 is het geheel met vele tonnen TNT in opdracht van de terugtrekkende nazi’s vernietigd, wat je nu te zien krijgt zijn de restanten, die nog steeds indrukwekkend zijn.
Het hotel voor SS-officieren is omgevormd in een restaurant, een klein hotel en een centrale toilettengebouw. Bij de toegangspoort geef ik aan in dat hotel te willen overnachten. Er wordt gebeld: kan niet, geen plaats meer, dus gewoon toegang betalen. Na meer dan een uur rondgezworven te hebben (ik had in Goldap al een gids gekocht), vertrek ik naar Ketzryn, waar ik na wat omzwervingen via de VVV gevonden heb hoe de stad in elkaar zit en waar de hotels zitten. Om 15:30 ingechecked na een totaal van 94 km met een gemiddelde van 18,5 km/hr.

Zaterdag 25 juni 2016 naar Lidzbark W.: het zou weer zeer warm worden dus om 8 hr al op pad, dan is het al 27 gr. Het gaat vrij vlot tot Reszel (foto’s van kasteel en kerk) en dan door naar Bisztynek. Voor het eerst sinds lange tijd wordt fietsshirt lange mouwen vervangen doormijn Odlo T-shirt. Ik moet elke 10 a 15 km in de schaduw afkoelen/opdrogen/bijkomen. In B. is het enige cafe dicht, dus uiteindelijk bij de supermarkt een ½ ltr koele karnemelk (met aardbeismaak) voor de nodige energieaanvulling. Om 12:30 ben ik in Lidzbark in het hotel (65 km met 18,9 gemiddeld), een beetje halfdood. Eerst ½ ltr bier en bijkomen, dan douchen, dan eten en om 14 hr leef ik weer een beetje voor een stadsrondje incl bisschoppelijk kasteel dat tevens veel tentoongesteld heeft. Daar tref ik 2 jongere Duitsers, die nu nog doorgaan naar Orneta omdat volgens hun daar wel een hotel is. Ik kom terug in m’n hotel op het ogenblik dat de voetbalwedstrijd Polen-Zwitserland net in een gelijkspel is geëindigd. Dus de verlengingen en de strafschoppen mag ik meeleven: Polen wint. Om 20 hr is het nog steeds 32 gr en ik kondig aan dat ik hier een extra nacht wil blijven. Fietsen bij deze hoge temperaturen is niet voor mij.

Zondag 26 juni 2016 tweede dag in Lidzbark W.: Dit wordt dus een rustdag, ik bestudeer uitgebreid alternatieve routes en overnachtingsplekken en lees bijna 400 blz in een spannend engels boek. Ik doe nog een wandeling en boodschappen gedurende een uur. En geniet van het feit dat ik er juist aan gedaan heb dit als rustdag in te lassen, want we krijgen een hevig onweer met slagregens ed. Later op de TV zie ik dat het er in ZuidPolen nog veel heftiger aan toegegaan is .

Een volgend bericht is mijn laatste gewone bericht van deze reis. Ik zal proberen dan ook wat algemene indrukken, opmerkingen en samenvattingen te formuleren. Als dal lukt dan zal het volgende bericht ook als afsluiting van deze fietsreis fungeren, met de vriendelijke groeten van AmirKoning

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

amir

gepensioneerde lange afstandfietser, fanatiek bridger en verouderde techneut.

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 1470
Totaal aantal bezoekers 6497

Voorgaande reizen:

02 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

18 Mei 2016 - 06 Juli 2016

baltische staten

Landen bezocht: