2e reisbericht Balticum - Reisverslag uit Ainaži, Letland van amir koning - WaarBenJij.nu 2e reisbericht Balticum - Reisverslag uit Ainaži, Letland van amir koning - WaarBenJij.nu

2e reisbericht Balticum

Door: Amir

Blijf op de hoogte en volg amir

02 Juni 2016 | Letland, Ainaži

Beste allemaal,
MIjn 1e bericht heb ik op 25 mei vanuit Riga gepubliceerd, maar de tekst ging maar tot de dag ervoor.

Woensdag 25 mei, 1e dag Riga: Zeer zonnig, een thermometer in de volle zon gaf om 9 hr al 25 gr aan. Luchttemp. max 22 gr. De afstand van Jurmala tot mijn hostel in de oude binnenstad van Riga was slechts 20 km. Dus was ik er al voor 10 hr. Oke, wel inchecken maar minimaal tot 15 hr wegblijven, dus fiets en bagage achterlaten en dan de stad in. Ik volg de standaardwandelroute langs alle interessante punten, zie veel en maak foto’s. De oude binnenstad is werkelijk prachtig. Grote stukken zijn in WWII platgegooid en pas na 1995 gerestaureerd/opnieuw opgebouwd met gevels in de oude stijl. Veel grote en kleine kerken op een relatief klein oppervlak. In de vroege Middeleeuwen was de stad in wezen nog kleiner, te zien aan restanten van stadsmuren en oude plattegronden (foto’s) Zelfs het kasteel lag buiten de oude stad . Ook de grote markthallen en warenmarkt hebben mijn interesse. Ik eet de eerste Spaanse kersen en probeer her en der toegelicht te krijgen wat ik aan uitgestalde artikelen zie, vooral de slagers hebben de zaken heel anders uitgesneden, ik zou een vakman bij me moeten hebben om alles uit te leggen. Dus met handen en voeten koop ik bijv. een stukje leverworst voor 0,28 €.
Voor morgenavond heb ik een kaartje voor de opera gekocht, standaard beginnen ze hier al om 19 hr, dus heb ik uitgezocht dat ik in een lopend-buffet restaurant snel en op tijd kan eten.

Donderdag 27 mei, 2e dag Riga: Het is de hele dag grijs, fijn om foto’s te maken want dan hoef je geen rekening te houden met de zon. Om 8:30 lopen naar de Jugendstilbuurt, via foto’s van een groot, oud, leeg, kantoorgebouw uit zeg 1920, tot een heel moderne van de Havenautoriteit van Riga, een heleboel foto’s van toch wel erg grote Jugendstilpanden. Sommige beherbergen ambassades, oa Zweden, Gr Britain, Korea. Via de orthodoxe kerk naar het museum van hedendaagse Letse kunst, dat stipt ambtenarentijd 3 min over 10 opengaat. Veel groepen jongeren. Een paar voor mij echt interessante dingen. Ik blijk toch voor het Russische konstruktivisme te gaan. Na 1,5 hr afgesloten met uizicht vanaf de 5e verdieping en terug naar het hostel om na een broodje tonijn met koffie een poosje uit te rusten. Dan op de fiets naar de botanische tuin, die ik ¾ rond moet fietsen om de ingang te krijgen. Vele kleuren bloeiende rhodondrendons, azalea, s en aanverwante struiken. Veel nieuwe aanplant in borders als voorbereiding op het komende seizoen, in de sierborders staat bij de planten lang niet allemaal een naam: de vorm lijkt een beetje op een keizerskroon ( 1 steel met op veste tussenafstanden een rozet van bladeren en bovenin een kop van hangende bloemknoppen die over 1 a 2 weken uitkomen), maar is mi geen bolgewas. Ook hebben ze tropische kassen en apart een kleine ( mi te kleine) vlinderkas . Al met al wel mooi maar mij te gewoon. Terug op de fiets: dat gaat goed, ik ben zonder bepakking toch wat flexibeler. Een bolletje speciale wol gekocht als voorbeeld van wat ze hier toch echt ander hebben . Lopend buffet gegeten en na douchen naar de opera.
2 korte opera’s van Puccini, met boventiteling in 2 talen erg hoog vanwege een heel groot toneelbeeld, allebei ca 1 hr en met een ½ hr pauze kom ik om 21:35 weer buiten. De 1e opra (Vales?) zegt me niets, een liefdesgeschiedenis waarbij ze elkaar niet krijgen en de heksen in het bos opweg naar Frankfort hen wel krijgen (man,vrouw en groot koor). De 2e opera (Scicchi) is bijna een operette, het verhaal wordt amusant (soms heel moeilijk om niet in lachten uit te barsten) op het toneel gebracht: oom Buoso overlijdt en laat alles aan de kerk na en de hele familie zit met lege handen. Een neef met zijn geliefde, stellen voor de vader van geliefde te laten helpen want die weet overal wel raad op zieke Buoso een nieuw testament laten maken, waarin iedereen bedeeld wordt en de kerk niet. Hij blijkt natuurlijk zichzelf het beste te bedelen etc etc. Eén aria van de geliefde herken ik .

Vrijdag 27 mei naar Sugalda: Het is zonnig, niet zo warm, max. geschat 20 gr.. Track volgen op de kaart (in mijn handy op het stuur) door de drukke stad gaat goed. Na ½ hr al door de buitenwijken met alleen maar van die joekels van (moderne?) flats (10 hoog). Om 12:30 al in hotel in Sigulda (na ca 60 km in goed 3 hr fietsen, deze info op basis van info in mijn handy, die ik niet de totaal gereden afstand laat opnemen, maar wel allerlei andere info. In Liepaja ben ik mijn fietscomputertje kwijt geraakt, waarschijnlijk jongetjes voor de VVV die geprobeerd hebben wat er los zat). Dus inchecken, omkleden en eten en naar VVV. Daarna weer fietskleren aan, ik ga zonder bagage proberen een MTB route langs de steile rivieroever te doen (t gaat vrijwel ineens 70 m omhoog). Ik begin beneden, maar daarna valt het vies tegen. Hard werken, stukken lopen met fiets aan de hand of fiets dragen en veel trappen van houten balken, om snel weer hoogte te winnen. Dus afgekort en na 1,5 hr weer terug om de Giro-etappe te bekijken: Kruiswijk verliest de roze leiderstrui! Na pizza en bier een lange avondwandeling naar beide kastelen en de kabelbaan hoog over de rivier. Geen foto’s want de laagstaande zon is tegen. Die dus morgenochtend om te beginnen.

Zaterdag 28 mei naar Limbazi: Mijn standaardvertrektijd is 8:30 +/- een aantal minuten. Het is zonnig en iets warmer dan gisteren. Ik heb een half uur nodig om alle gisteravond bedoelde foto’s te nemen en dan met 63 km/ hr naar beneden (het zegt 11% te zijn). De andere kant gaat minder snel omhoog, uiteindelijk zegt ie voor een paar 100 m ook 11%, maar in beide gevallen denk ik dat het niet meer dan 8 a 9% zal zijn. Nu ook een ommetje langs de andere kant van de kabelbaan en kasteel Krimulda. Dat is (geweest?) een sanatorium: tegenover het kasteel een halfronde rij van 1 persoons kabines voor de patiënten ik schat wel 50 st. Dan door naar Limbazi (ca 60 km in ca 3,25 hr) waar een kamer met bed voor 11€ in het hostel aan het meer dat ook het olympische kanosportcentrum blijkt te zijn. Dan eten en boodschappen en een rondje dorp en proberen mijn reserve fietscomputer te installeren, dat werkt niet: te lang (9 jaar ?) reserve geweest. Daarna wat administratie en berichten schrijven/typen.

Morgan naar (of tot aan) de grens met Estland, tot een volgende bericht maar weer,
mvrgr AmirKoning

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

amir

gepensioneerde lange afstandfietser, fanatiek bridger en verouderde techneut.

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 6514

Voorgaande reizen:

02 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

18 Mei 2016 - 06 Juli 2016

baltische staten

Landen bezocht: