4e reisbericht Balticum - Reisverslag uit Valaste, Estland van amir koning - WaarBenJij.nu 4e reisbericht Balticum - Reisverslag uit Valaste, Estland van amir koning - WaarBenJij.nu

4e reisbericht Balticum

Door: Amir

Blijf op de hoogte en volg amir

06 Juni 2016 | Estland, Valaste

Beste allemaal,
Mijn 3e bericht beschreef mijn activiteiten tot en met 2 juni de 1e dag in Tallinn.
Vrijdag 3 juni 2e dag in Tallinn: Na een uitgebreid ontbijt zwerven door het Rotermann district. Veel foto’s. het is een oud industrieterrein tegen de binnenstad aan, die van 1 eig enaar is. Ergens begin 2000 (en ook daarna) zijn er architectenprijsvragen gehouden en is er een masterplan gemaakt, waarvan een maquette in het architectuurmuseum (een oude zoutopslag voor de winterdienst?) staat. Een deel van het oude wordt gerestaureerd en opnieuw gebruikt door in zeer moderne stijl er boven op en aangeplakt verder te bouwen. Er is een joekel van een parkeergarage onder gerealiseerd en er staan zeer forse blokken dicht op elkaar in geheel verschillende stijlen en in de tussenruimtes, maar ook onder in die blokken zijn shoppingmalls gerealiseerd met daarbovenop soms weer fraaie, vormgegeven wandelgebieden. Ook een joekel van een bioscoopcomplex zit er in verstopt. Door de crisis heeft het project een poos stil gelegen maar nu zijn ze weer heftig bezig. De woningen zijn zeer gewild en brengen dus veel op. Ik vind het moedig van de ontwikkelaar en van de stad: wat een lef wat een architectuur. In de maquette bevalt mij een bepaalde wandinvulling niet erg. Ik ben niet de eerste: dat wordt anders ingevuld. Wat eten en in het hotel bijkomen.
Dan lopend naar het moderne kunstmuseum. Dat achterin een oud park ligt met fraai paleis en residentie vd president van Estland. Het Kumu is een zeer modern en bijzonder gebouw. Ze proberen te laten zien de ontwikkelingen in de Estse kunstuitingen sinds 1900 in internationaal verband, maar in het bijzonder de effecten van de Sovjetbezetting (van 1939 tot 1991) op de ontwikkeling en uitingsvormen van de lokale kunst. Daardoor ben ik de hele middag er mee zoet.

Zaterdag 4 juni naar Loksa: De voorspelling was 16-18 grC, maar de lucht is blauw (met hoge windveren) en het wordt toch 18 grC met een stevige N-wind. Als ik eenmaal warm gefietst ben gewoon lekker. Een paar km voor bij de fernsehturm+botanische tuin, zegt een aanwijsbord dat ik links af moet, terwijl mijn track op mijn handy zegt dat ik rechtdoor moey. Ik doe dat laatste omdat ik niet zeker ben dat ik alle aanwijsbordjes op tijd zal zien. Dan is de gedownloade track gewoon safer. Het gaat allemaal om de autoweg te vermijden. Bij Joelathme mag ik de autoweg oversteken naaar het Noorden (eerst de ene baan, dan een stukje voetpad ertussen in, dan de andere baan en dan door een sluis in de geluidbeschermende wand. Bij Kuusalu li.af maar na 7 km in het eerst volgende dorp (Muukse), is dat niet meer dan 4 huizen en een bushalte. De route gaat helemaal het schiereiland op en dan aan de andere kant weer omlaag. Ik beslis via een gravelweg door te steken naar Uuri en dan langs de vervallen, enorme herenboerderij van Kolga naar de gewone weg richting Loksa te gaan. Om 13:15 na 75 km eten achter een grote gesloten deur in het locale oude bussstation. Na inchecken etc maak ik een wandeling van 1,5 hr langs het strand en door het dorp en langs de winkel.

Zondag 5 juni naar Kunda: Vandaag 13-14 grC, NW-wind (mee) het begint grijs, maar het wordt toch een mooie dag: blauw afgewisseld met wolken en 2* een paar druppels. Ik heb een korte route naar Vosu gepland en niet opgelet, dus 7 km gravel, maar daardoor was ik wel op temperatuur gekomen. Kamsu ligt op een schiereiland en heeft ooit een zeevaartschool gehad en (zeil)schepen gebouwd in 2e helft 1800. Het wordt dus een ommetje door een langgerekt vakantiedorp. Van de 3 manors (kasteelboerderijen uit de 17 en 18 e eeuw) sla ik Palmse over. Via Sagida, die er een beetje naar verwachting uitziet, ga ik door naar Vihula, een beetje luxer/moderner?, waar veel voor toeristen te doen zou zijn. Ik ben er te vroeg (wel een interessante watermolen met technieken uit 2e helft 1800). Het restaurant gaat pas om 12 hr open. Dus in de cafetaria salade en een speciale sandwich. Om 14:15 ben ik in Kunda (75 km): ik meld mij aan in wat blijkt het een verzorgingshuis te zijn, na een intern telefoontje bedrijven ze in een nevengebouw een guesthouse waar ik voor 12€ een grote 2 persoonskamer krijg met alle voorzieningen, incl . klein keukentje. Boodschappen in een nieuwe grote supermarket, waar werder alleen maar van die “Sovjet”flats staan. Kunda is volgens mij gebouwd voor de grote cementfabriek waarop ik uitkijk. Op het terras van de bar tegenover zit een O-Dts echtpaar (buurt van Leipzig, slecht in het engels en het russisch dat hebben ze met opzet vergeten) van hun koffie te genieten. Ze blijken al hun overnachtingen vantevoren in internet vastgelegd te hebben. Ze moeten nog 20 km. ’s Avonds wordt er geklopt: de dames vinden dat mijn fiets niet buiten moet blijven staan, maar in de kelder.

Maandag 6 juni naar Valaste: Koud, wolken, een heel klein beetje blauw af en toe ertussen door. Stevige NO-wind vaak tegen. De kust bestaat hier uit een klif van ca 50 mtr hoog met daarvoor soms alleen een strand, soms een 500 mtr breed gebied, met beperkte afdaalmogelijkheden. De autoweg ligt soms precies op die hoge rand en is dan dus niet te vermijden. Gelukkig komt er even later wel een mogelijkheid. Allerlei achterafweggetjes komen uiteindelijk bij zee uit, alleen staat er een aftandse vervallen fabriek achter een hek en moet ik daarna een steile klim over zand omhoog (het enige stuk dat hier niet verhard was). Na Purtse worden we via allerlei slingerende onverharde weggetjes over een grote vlakte evenwijdig aan de autoweg geleid, om die maar te vermijden. Afsluitend over een mooie niet verharde weg door Moldova en uiteindelijk om 11:15 (na 44 km) bij het Saka manor, waar ik gepland had te zullen eten. Ze blijken echt aan de rand van die klif te liggen en er is in 2000 een trapconstructie naar beneden gemaakt van 234 treden. Dus even later sta ik op het strandje van 10 m breed waarop ook stammen liggen van bomen, die hum houvast op de klif verloren hebben. Dus weer omhoog en om 11:50 eten. Ik ben door de stevige wind toch wel door en door koud geworden, dus het is heerlijk op te warmen. Na 55 km ben ik om 13:30 al in Valaste, inchecken etc en dan een wandeling om de waterval van 30 m hoogte te bekijken. De trappen en kijkbordes zijn niet toegankelijk, er is blijkbaar geen budget voor het hoog nodige onderhoud. Aan de andere kant van de brug kan men met wat moeizaam klauterwerk toch een aardige indruk krijgen van de hele hoefijzer en van de diverse gesteentelagen in die 30 m hoogte. Natuurlijk valt er nu maar een verwaarloosbare hoeveelheid water naar beneden.




Tot een volgende bericht maar weer met de vriendelijke groeten van AmirKoning

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

amir

gepensioneerde lange afstandfietser, fanatiek bridger en verouderde techneut.

Actief sinds 02 Juni 2016
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 6506

Voorgaande reizen:

02 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

18 Mei 2016 - 06 Juli 2016

baltische staten

Landen bezocht: